De Sociale Maatschap | Jaarverslag 2019

5.5 Kwaliteit en kwaliteitsbewaking Algemeen Na een uitgebreide audit van ruim een week hebben we wederom voor de komende drie jaar het HKZ-certificaat ontvangen. De betrokkenheid van de collega’s was zeer groot en ook de voorbereidende en ondersteunende interne audits hebben hierbij een belangrijke rol gespeeld. We overwegen nog steeds om over te stappen naar een ISO-certificering. Gezien de ontwikkelingen in de stad wachten we hier bewust nog even mee totdat duidelijk is of dit voor ons de handigste certificering is. Risicobeheersing In 2019 is op vele onderdelen gewerkt aan verder bezien en beoordelen van risico’s voor onze organisatie en het nemen van passende maatregelen. Dit onder meer als vervolg op de overall risicoanalyse, uitgevoerd door een extern bureau eind 2017. In de tweede helft van 2019 zijn ook de voorbereidingen getroffen voor het opnieuw uitvoeren van een zogenaamde Risico-Inventarisatie en Evaluatie (RIE). Deze wordt begin 2020 uitgevoerd. Ook wordt in 2020 een start gemaakt met een volgende overall- risicoanalyse. Klachten In 2019 kwamen in totaal 69 klachten binnen over Doras, PuurZuid en Florijn Civiel Bewind: 32 klachten meer dan in 2018. De klachten gingen 25 keer over deskundigheid en 21 keer over de duur van het traject. De meeste klachten (35) gingen over onze schuldhulpverlening. Dit aantal is beduidend hoger dan bij de andere vakgroepen en is flink toegenomen ten opzichte van vorig jaar: 20 meer. De gemiddelde doorlooptijd van de klachten is maximaal twee weken . Dat is korter dan in 2018. Alle klachten en de verbeterpunten die daaruit voortkomen, bespreken we in de vakgroepen en de teams. Iedere vier maanden bespreken we bovendien de klachtenrapportages met het management, waar we ook de verbeterpunten voor de hele organisatie bepalen. Wij zien in Amsterdam de volgende ontwikkelingen die ons werk beïnvloeden en waarmee we rekening moeten houden. Toename dakloosheid bij jongeren en huisvestingsproblematiek Door de huisvestingsproblemen is er een toename van complexer wordende gezinsdynamiek. Jongeren worden gedwongen langer thuis te blijven wonen, wat spanningen kan opleveren binnen het gezin. Het gevolg kan zijn dat de jongere op straat komt te staan. De sociaal werkers zien een toename van dakloze jongeren die nergens terecht kunnen en waar geen opvangmogelijkheden voor zijn. We zijn daarom nu actief mensen aan het voorlichten over wonen buiten Amsterdam. Intensievere begeleiding nodig voor mensen met GGZ-problematiek Mensen met GGZ-problematiek wonen steeds vaker in de wijk. De verwachting was dat het netwerk hulp zou bieden, maar we zien dat dit niet gebeurt. Het is bijzonder lastig om een netwerk te realiseren en te activeren. Vrijwilligers zijn moeilijker te behouden omdat de problematiek zwaarder wordt en de professionele hulp zoals ambulante begeleiding of thuiszorg kent grote wachtlijsten (sommige wachtlijsten zijn zelfs al gesloten). Hierdoor stijgt de druk op de sociaal werkers en de trajecten zijn langduriger. We gaan hierom extra investeren in de inzet van ervaringsdeskundigen. 6. Trends en ontwikkelingen 35 Foto: credits Met Halloween toverden medewerkers van onze samenwerkingspartner RAI ons pand om tot spookhuis. 36

RkJQdWJsaXNoZXIy OTI5Mzg=