De Sociale Maatschap | Jaarverslag 2019

Problematiek rondom statushouders en vluchtelingen We zien dat een deel van de statushouders pas laat bij ons aanklopt waardoor er al een risico is ontstaan van schulden en financiële problemen. Wij zetten ons in om eerder betrokken te zijn bij deze doelgroep, omdat wij weten dat wij juist in een vroeg stadium een hoop problemen kunnen voorkomen. Een groot deel van de statushouders is al jaren centraal door Vluchtelingenwerk Nederland en WPI geholpen, maar is nog niet optimaal ingebed in de wijk. We zien hier nog mogelijkheden tot verbetering. Helaas is er veel minder geld beschikbaar om dit deel van de statushouders te bereiken. Krapte op de arbeidsmarkt Ontwikkelingen op de krappe arbeidsmarkt vragen om specifieke aandacht voor het aantrekken van nieuwe talenten, om mensen te behouden en om het beste uit mensen te halen. Onze kernwaarden zijn hierin belangrijk, evenals de methodiek Sturen op Zelfsturing. Daarnaast is het belangrijk onze successen te vieren en medewerkers op verschillende manieren te laten zien hoe zij worden gewaardeerd. Duurzame inzetbaarheid Medewerkers vallen vaker langdurig uit. Wij zetten in op duurzame inzetbaarheid. Dit vraagt om aandacht: het positief en preventief benaderen van medewerkers zodat de balans draagkracht en draaglast in evenwicht blijft. Naast verzuimaanpak wordt ingezet op de ‘medewerkersreis’: hoe kunnen wij met elkaar een optimale werkomgeving voor alle collega’s realiseren? Floris is wel tachtig, maar toch fit, bij de tijd en goed ter been. Hij werd Schuldhulpmaatje Plus. Waar hij trots op is? Dat iemand zegt "Ik ben zo blij! Kan je nog een keer komen?" Lees hier zijn verhaal. 37 38

RkJQdWJsaXNoZXIy OTI5Mzg=