De Sociale Maatschap | Jaarverslag 2019

Wat was 2019 een bewogen jaar! Wij hebben veel geïnvesteerd in de verbetering van onze dienstverlening. De kwaliteit van onze hulp zien wij als de kern van ons bestaan, daardoor kunnen we maatschappelijke meerwaarde bieden. Onze werkprocessen zijn verbeterd, het bereik van de dienstverlening vergroot en onze doorlooptijden verkort. Onze forse inzet op innovatie gaf hier een extra stimulans aan. Ook komend jaar schenken wij hier aandacht aan. De hersenwetenschap leert ons steeds meer over duurzame manieren van hulpverlening in de vorm van motiverende gespreksvoering (Sturen op Zelfsturing), een bewezen methodiek om gedragsverandering bij cliënten op gang te brengen. We hebben in 2019 al onze medewerkers en een aantal vrijwilligers en stagiaires intensief hierop getraind en blijven dit doen. Een groot aantal van onze medewerkers heeft een master hierin afgerond en zij worden nu intern en extern ingezet om het gedachtegoed van de motiverende gesprekstechniek te introduceren. Ook binnen de stedelijke schuldhulpverleningsaanpak Route 020 wordt deze methodiek toegepast. Veel voor ons bekende doelgroepen, zoals mensen met een GGZ-problematiek, eenzame ouderen, cliënten met een taalachterstand en zorgmijders verdienen een gerichte aanpak. De Amsterdammers worden steeds diverser. We hebben veel energie gestoken in het zoeken van de juiste methodieken om deze groepen te verleiden tot hulp. Inzet van ervaringsdeskundigen is hierbij heel effectief gebleken. Ook door de inzet van sleutelfiguren hebben wij in Noord en Zuid dit jaar veel statushouders uit verschillende landen kunnen bereiken. We zijn trots op onze business intelligence tool: onze data zijn nu gekoppeld met onder andere de gegevens van de gemeente en gezondheidszorg in Noord. Daarmee kunnen wij betere analyses van de wijken maken en goed verantwoording afleggen. De problemen én de talenten van de Amsterdammers zijn nu inzichtelijker en zo kunnen wij onze dienstverlening hierop richten. 2019 was ook het jaar van de digitale veiligheid. We zijn begonnen met bewustzijnscampagnes om iedereen bij dit onderwerp te betrekken. Daarnaast hebben we voor concrete veranderingen gezorgd. Zo zijn we overgegaan op digitale dossiervorming, wordt er nu veilig geprint en hebben we de bewaartermijnen van dossiers digitaal ingebouwd. Privacy en informatiebeveiliging blijven natuurlijk ook na 2019 belangrijke aandachtsgebieden. Om de Amsterdammer beter van dienst te kunnen zijn, heeft de gemeente Amsterdam besloten om in 2021 over te gaan naar Buurtteams. Dit moet leiden tot een meer integrale aanpak, versterking van de sociale basis, meer zelfregie bij de Amsterdammer en lagere kosten. Deze visie sluit aan op onze werkwijze en wij willen met al onze expertise en inzet dit tot een succes maken. Al dit werk is gedaan door onze bevlogen en betrokken medewerkers, die samen met een groep van ruim 500 vrijwilligers afgelopen jaar klaar stonden voor mensen die het nodig hebben. Met kracht en ambitie zetten wij in 2020 dit belangrijke werk voort. Ook namens onze medewerkers, vrijwilligers, stagiaires, de ondernemingsraad en de Raad van Toezicht wens ik je veel leesplezier. Will van Schendel Directeur-bestuurder 3 4 Voorwoord

RkJQdWJsaXNoZXIy OTI5Mzg=